Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Overzicht risico's

In onderstaande tabel wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Wanneer er dekking is voor deze risico's dan geven we dit aan. In de berekening van de weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve.

Bedragen * € 1.000,-

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Hoog

500

3.000

Algemeen

B.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de informatiesystemen van onze organisatie.

Hoog

500

2.500

Algemeen

C.

Blijvende toename van zorgkosten/WMO
De uitgaven in het sociaal domein kennen landelijk en in Medemblik een stijgende lijn. Er is een risico dat de stijging van de uitgaven hoger is dan begroot.

Midden

500

1.100

Algemeen

D.

Garantstelling HVC
Aandeelhouders van HVC staan garant voor leningen die HVC is aangegaan.

Laag

500

10.000

Algemeen

E.

Inflatie / CAO correctie
In de begroting is rekening gehouden met 3% prijs indexatie en 3,3% loonindexatie. De werkelijke inflatie lijkt veel hoger.

Hoog

250

500

Algemeen

F.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
We hebben nog niet alle bedden in beeld. Hierdoor kunnen we niet alle bedden aanslaan waarop de begrote ontvangsten zijn gebaseerd. 

Hoog

250

500

Algemeen

G.

Faciliterend grondbeleid
Risico op hogere kosten om afgesproken werkzaamheden voor lopende projecten te verrichten.

Midden

250

500

Algemeen

H.

Onverbindende belastingverordeningen
Door verkeerde ingangsdatum of geen (tijdig) besluit raad.

Laag

500

3.000

Algemeen

I.

Krapte op de arbeidsmarkt
We kunnen niet voor alle functies de juiste kwaliteit vinden. Hierdoor risico op grotere belasting huidige formatie, vertraging van werkzaamheden of beperkte dienstverlening.

Hoog

100

250

Algemeen

J.

Informatiehuishouding niet op orde
Documenten en andere informatie worden niet altijd goed herleidbaar vastgelegd waardoor wellicht niet altijd wordt voldaan aan de wet.

Hoog

100

250

Algemeen

De risico’s van de verbonden partijen maken onderdeel uit van onze risico inventarisatie. Deze risico’s zijn niet binnen deze opsomming zichtbaar maar wel terug te vinden in de paragraaf Verbonden partijen.

Toelichting

Ten opzichte van de jaarrekening 2021 zijn er nieuwe risico’s opgenomen. Hieronder een toelichting van de risico’s die wij bij u onder de aandacht willen brengen.

Inflatie / CAO correctie
Zoals aangekondigd in de kadernota 2023 die door u is vastgesteld op 14 juli 2022 anticiperen wij met het opnemen van dit risico op de ontwikkelingen in de wereld die ook van invloed kunnen zijn op de gemeentelijke begroting. U kunt denken aan geplande investeringen en inkopen die door prijsstijgingen hoger kunnen uitvallen en aan toekomstige financieringen die we wellicht niet meer tegen de gunstige rentes van de afgelopen jaren kunnen afsluiten.
In de begroting is rekening gehouden met 3% prijs indexatie en 3,3% loonindexatie. Dit is gebaseerd op de index die we jaarlijks gebruiken. De werkelijke inflatie lijkt zich op een hoger niveau te ontwikkelen. We kunnen niet voorspellen of deze trend doorzet of niet. Zodoende kunnen we nu niet beoordelen hoe realistisch de genoemde opgenomen indexatie percentages hierboven zijn.

Niet realiseren bezuiniging personeelskosten
In de begroting is, conform het coalitieakkoord, een forse investering in de organisatie verwerkt. De verwachting is dat de middelen niet direct vanaf de start van het boekjaar volledig besteed worden, onder meer door de moeilijke arbeidsmarkt. Voor 2023 is daarom een incidentele besparing op de groei van het personeelsbudget opgenomen. Het risico bestaat dat we deze niet geheel realiseren, bijvoorbeeld omdat we succesvoller zijn met het vervullen van vacatures dan verwacht.

Huisvesting – gemeentehuis
We hebben een verkenning uitgevoerd van de verschillende huisvestingsscenario’s. We voeren in 2023 een haalbaarheidsonderzoek hiervoor uit. We verwachten na het haalbaarheidsonderzoek in 2023 specifieker inzicht te hebben in de benodigde aanpassingen en middelen die hiervoor nodig zijn.

Stijging ratio weerstandvermogen

De raad heeft bepaald dat de ratio weerstandsvermogen, de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit tussen de 1,0 en 1,4 moet liggen. Dit doen we door enerzijds risico’s te beheersen en te beperken en anderzijds door de reserve positie op peil te houden. Dit laatste kan door ongebruikte bestemmingsreserves op te heffen en door positieve jaarresultaten in de algemene reserve te storten.

Het weerstandsvermogen is gestegen tot de afgesproken bodem van 1,0. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling van de benodigde weerstandscapaciteit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door:

  • Het risico Corona is niet meer opgenomen. In de afgelopen jaren hebben we gezien we dat het Rijk de gemaakte kosten bijna volledig heeft gecompenseerd. Voor eventuele toekomstige situaties gaan we hier ook vanuit;
  • De uitgaven van de zorgkosten/WMO worden steeds beter ingeschat. Er zijn extra middelen opgenomen in de begroting en het risico is naar beneden bijgesteld;
  • Het risico dat we lopen in verband met de garantstelling voor HVC hebben we lager ingeschat.

Stille reserves
Bij de totstandkoming van de programmabegroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026 stellen we vast dat er onderzoek nodig is ten aanzien van de waardering van de stille reserves om de aanbeveling van de rekenkamercommissie te kunnen uitvoeren. Wij zijn er zonder onderzoek niet van overtuigd dat er materiële stille reserves zijn die moeten worden meegenomen. Deze moeten binnen redelijke termijn liquide kunnen worden gemaakt om dit mee te nemen. Dit onderzoek plannen we in 2023.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 15:12:52 met de export van 01/16/2023 16:20:35