Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financiële kengetallen

Norm

werkelijk
2021

begroot
2022

2023

2024

2025

2026

Netto schuldquote

90-130%

15%

18%

13%

16%

14%

14%

Gecorrigeerde netto schuldquote

90-130%

11%

15%

11%

14%

12%

11%

Solvabiliteitsratio

20-50%

38%

39%

43%

43%

46%

45%

Grondexploitatie

20-35%

3%

5%

3%

3%

3%

3%

Structurele exploitatieruimte

Begr = 0%

3%

0%

1%

3%

5%

-1%

Belastingcapaciteit

95-105%

99%

105%

113%

113%

113%

113%

Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie

We beoordeelden de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot onze financiële positie. Daarnaast zetten we de kengetallen af tegen de normen die de raad hiervoor heeft vastgesteld.

Netto schuldquote en gecorrigeerde netto schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van onze schuldenlast ten opzichte van het totaal van de baten. We ontvangen in 2022 een bijdrage van de netto-ontvangende gemeenten in verband met de overdracht van de wegen van het Hoogheemraadschap Hollands-Noorderkwartier (HHNK). Hiermee stijgt ons saldo van liquide middelen. Met dit geld kunnen we de komende jaren in onze financieringsbehoefte voorzien. Daarnaast nemen onze langlopende schulden de komende jaren af door de aflossing van leningen. Hierdoor zal onze netto schuldquote na 2024 geleidelijk afnemen.
We berekenen de gecorrigeerde netto schuldquote door onze schuldenlast te verminderen met alle door ons verstrekte leningen. We lenen een steeds kleiner deel van onze opgenomen geldleningen door aan derden. Dit verkleint het verschil met de netto schuldquote. De waarde van beide de netto schuldquotes blijft ruimschoots onder onze norm.

Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin we in staat zijn aan onze financiële verplichtingen te voldoen. We voegen de bijdrage die we in 2022 ontvangen van de netto-ontvangende gemeenten in verband met de overdracht van de wegen van het HHNK toe aan onze (bestemmings)reserves. Hierdoor stijgt ons eigen vermogen. Daarnaast wordt ons eigen vermogen tot 2026 versterkt door positieve begrotingsresultaten. Dit heeft een positief effect op onze solvabiliteit. We zetten onze reserves de komende jaren echter ook weer in om een deel van onze lasten te dekken. De solvabiliteitsratio bevindt zich nog steeds binnen onze norm. Dit laat zien dat we een gemeente zijn met een gezonde solvabiliteit.

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot onze grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale baten. De verhouding tussen de boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie en het totaal saldo van baten blijft ruimschoots onder onze norm. Onze afhankelijkheid van de opbrengsten van onze bouwgronden blijft beperkt.

Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht in hoe de woonlasten voor een gezin bij een gemiddelde WOZ-waarde in onze gemeente zich verhouden tot de landelijk gemiddelde woonlasten van een gezin. De onroerende zaakbelasting stijgt in 2023 in verband met de overdracht van de wegen van het HHNK. Dit gaat gepaard met een verlaging van de wegenheffing als onderdeel van de waterschapsbelasting. Ook zijn er bij de vaststelling van de begroting 2022 twee amendementen aangenomen die leiden tot een verhoging van de onroerende zaakbelasting en zijn er in het coalitieakkoord afspraken gemaakt om de onroerende zaakbelasting verder te verhogen. Daarnaast is bij de vaststelling van de begroting 2022 besloten dat de afvalstoffenheffing en de rioolheffing 100% kostendekkend moeten zijn. Dit heeft gevolgen voor de hoogte van de belastingcapaciteit van onze gemeente. De belastingcapaciteit komt hierdoor hoger uit dan onze norm. Een toelichting op de hoogte van de lokale heffingen is te vinden in de paragraaf Lokale heffingen.

Structurele exploitatieruimte
In de structurele exploitatieruimte komt tot uitdrukking of we over voldoende structurele baten beschikken om onze structurele lasten te dekken. Tot 2026 is onze structurele exploitatieruimte positief. De structurele baten zijn dan dus hoger dan de structurele lasten. In 2026 komt de structurele exploitatieruimte uit op -1%.

Onderstaande tabel toont de cijfermatige ontwikkeling van het structureel resultaat in de jaren 2023 tot en met 2026. De tabel laat zien dat het structureel resultaat tot 2026 verbetert. In 2026 daalt het structureel resultaat tot € 591.000,-. De totstandkoming van het begrotingsresultaat is terug te vinden in het hoofdstuk Financiële begroting.

Bedragen * € 1.000,-

Norm

werkelijk
2021

begroot
2022

2023

2024

2025

2026

Lasten (exclusief reserves):

Structureel

-117.844

-109.145

-123.248

-122.551

-121.549

-121.360

Incidenteel

-5.437

-833

-2.119

-1.022

-655

-497

Baten (exclusief reserves):

Structureel

120.304

108.879

122.815

124.942

126.370

119.451

Incidenteel

558

13.516

500

-

-

-

Toevoegingen aan reserves:

Structureel

-55

-42

-294

-381

-381

-381

Incidenteel

-3.067

-13.516

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves:

Structureel

1.015

743

1.797

1.763

1.725

1.690

Incidenteel

7.958

206

555

147

63

133

Structureel resultaat

Begr = € 0

3.420

435

1.069

3.773

6.165

-599

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 15:12:52 met de export van 01/16/2023 16:20:35