Privacy
Gemeente Medemblik heeft in haar dienstverlening rekening te houden met strenge regelgeving op het gebied van privacy en informatiebeveiliging. Alles wat de gemeente met persoonlijke gegevens doet moet bijvoorbeeld aantoonbaar voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor de omgang met politiegegevens is daar dit jaar ook de naleving van Wet politiegegevens aan toegevoegd.
De gemeente heeft in 2022 geconstateerd dat er in de afgelopen jaren een achterstand is ontstaan in de naleving van Avg. De beperkende maatregelen COVID-19 in samenhang met beperkte arbeidscapaciteit zijn hierbij debet aan de ontstane achterstand. Zodoende is – met extra capaciteit – ingezet op het inlopen van deze achterstand. Ook is gestart met de implementatie van de Wet politiegegevens. Dit ronden we in 2023 af.
De gemeente heeft met het vaststellen van het ‘Privacybeleid Medemblik’ uitgesproken hoe zij
op organisatorisch niveau de AVG wil waarborgen. Dit doet zij door een functionaris
gegevensbescherming en privacy officer aan te stellen en per afdeling een privacy medewerker
aan te wijzen. Het is een uitdaging gebleken om continuïteit te borgen voor de rol van privacy officer alsmede die van de privacy medewerkers. Geëvalueerd wordt of deze structuur toekomstbestendig is.
Bij iedere organisatie komen er datalekken voor. Bij Medemblik hebben zich ook datalekken en beveiligingsincidenten voorgedaan. Ieder incident is conform wetgeving behandeld en opgelost.
Voor 2023 zet de gemeente in op het continueren van de dienstverlening op het gebied van
privacy en informatiebeveiliging. Tevens wordt ingezet om het privacy bewustzijn van medewerkers aanzienlijk te verhogen. Ook geeft de gemeente prioriteit aan het juist en correct uitvoeren van de (nieuwe) Wet politiegegevens.